Краще, ніж Zara: волонтерка Fashion Revolution UA Дар'я Марусик про те, чому важливо купувати б/у речі
Опубликованно 20.12.2017 00:07
У новій рубриці «Краще, ніж Zara» ми розповідаємо про стильних людей, які одягаються — о, боги! — в секонд-хенді, і виглядають відмінно. Сьогодні — приклад Дар'ї Марусик, представниці Fashion Revolution UA — ініціативи, яка займається питаннями свідомого ставлення до моді.
У минулому випуску ми розповідали історію стилістки Анни Літковської, яка відмовилася від мас-маркету і купує одяг переважно в секонд-хенді. Наша нова героїня, Дарина Марусик — волонтерка Fashion Revolution і одна із засновниць першого в Україні магазину етичної моди Soon Store. Разом з Дашею ми вирушили до комісійного магазину Goodbuyfashion, де знайшли кілька речей для її капсульного гардеробу.
Штани Zara, 1 799 грн
У нас було дві години півтори тисячі гривень, щоб довести, наскільки просто скласти стильний образ з вживаного одягу за ціною однієї речі в Zara — найприбутковішого бренду Inditex.
ЩО ТАКЕ FASHION REVOLUTION
Fashion Revolution — міжнародний соціальний проект, ініціатива небайдужих людей, яка покликана підвищити свідоме ставлення до моди і повернути їй гуманність. Суть Fashion Revolution — просвітницька: розповідати про те, як виглядає зворотній бік моди і скільки коштує fast fashion — «швидка мода», товари якої ми, не замислюючись, купуємо в торгових центрах. Сама організація — світова, в ній близько 100 країн. Україна стала 88-й за рахунком, приєднавшись до Fashion Revolution в 2016-м. Сама ініціатива виникла у 2014 році — через рік після трагедії на фабриці Rana Plaza, виробляла дешевий одяг в Бангладеш: в результаті вибуху загинуло 1 134 людини і 2500 було поранено.
Координатором Fashion Revolution в Україні є Тетяна Соловей [fashion & lewellry fashion-редактор Vogue UA — прим. редакції], а я приєдналася до ініціативи близько півроку тому. З Танею я познайомилася в KAMA, де вона читала лекції з історії моди, і одна з лекцій була про sustainable fashion. Там я познайомилася зі своїми партнерками по бізнесу Анею і Дашею, які підтримали мою ідею долучитися до розвитку етичної моди в Україні.
Головний принцип sustainability [«экоустойчивости» — прим. редакції] — уважність до всього, що тебе оточує, і турбота. Якщо ти на місці споживача, то уважність означає: простежити, звідки річ взялася і куди вона в підсумку потрапить. Якщо мова про виробництво, то потрібно бути уважним до тих ресурсів, які використовуєш. Звичайно, це певною мірою утопія — ми не можемо прямо зараз стати на 100% етичними та екологічними. Мало хто захоче жити в лісі і є вирощену на городі морквину. Ми в будь-якому випадку будемо споживати і робити, але робити це треба з розумом. Тим, що ти цікавишся умовами виробництва речі і матеріалом, з якого вона створена, ти робиш вибір на користь sustainable fashion. А чим більше людей підходить до цього свідомо, тим вище попит на етичні речі. Мені здається, таким чином з часом ми зможемо прийти до балансу.
За чотири роки роботи Fashion Revolution підвищила показник прозорості виробництва і поставок брендів, завдяки чому з'явилося більше етичних марок. Зараз можна запросто написати відповідальним виробникам і запитати, де і ким шиються речі, які використані матеріали і т. д. В тому числі завдяки Fashion Revolution, усвідомлена мода стає все популярнішим на Заході.
Як може проявлятися sustainability в повсякденному житті? У всьому, що стосується відповідальності, етичності та екологічності у виробництві і споживанні одягу. Для мене, наприклад, дуже важливі умови праці працівників текстильних фабрик, і останнім часом я цікавлюся, ким і в яких умовах створюється одяг, яку я купую. Відмова від натурального хутра це, наприклад, теж прояв етичності в моді. Потрібно розуміти, що завжди є вибір і альтернатива, і задавати питання. Наприклад, що більш екологічно — штучний або натуральний хутро? На це питання не можна відповісти однозначно. Наскільки мені відомо, штучне хутро більш екологічний у виробництві. Для вирощування тварин потрібна величезна кількість ресурсів. Виробництво хутра поступається по споживанню води тільки виробництву бавовни, а це саме ресурсозатратне виробництво в світі: щоб виростити бавовна, якого вистачить на пошиття однієї пари джинсів, потрібно 8 500 літрів води! З іншого боку, натуральні шуби повністю біорозкладані, але навіть цей факт не можна назвати сильним аргументом на користь хутряної промисловості.
ЧОМУ ВАЖЛИВО ВИКОРИСТОВУВАТИ Б/У РЕЧІ
Ніж fast fashion відрізняється від звичайної моди? У традиційній модної індустрії нові колекції з'являються чотири рази на рік — взимку, навесні, влітку і восени. Якщо зайти вранці в H&M або Zara, то можна побачити одні речі, а ввечері там будуть висіти вже інші. Постійне оновлення колекцій провокує нас хотіти і купувати більше — витягує з нас гроші. У великих fast-fashion і мас-маркет корпорацій відмінно працюють відділи маркентинга, які аналізують результати продажів в кінці кожного дня. Тобто кожен день вони знають, що найбільше купували сьогодні, і завтра ці ж речі, тільки ще більш адаптовані під наші запити, з'являться на полицях.
Гроші, які ми віддаємо за «шмотки», не йдуть на благо всіх-всіх людей, а лише збагачують вузький прошарок. Це десять чоловік, які стоять на чолі корпорацій. Інші ж тисячі співробітників продовжують працювати за невеликі зарплати, а ті люди, що безпосередньо задіяні у виробництві — у бідних африканських і азіатських країнах — працюють за копійки, або ж це і зовсім рабська праця. Якби вся система була повністю прозорою, не було б ніяких питань. Хочемо — споживаємо, не хочемо — не споживаємо. Але виходить, що нас обманюють, змушують купувати те, що нам насправді не потрібно, і від чергової нашої покупки страждає набагато більше людей, ніж отримує дохід. Це несправедливий розподіл фінансових і трудових ресурсів. І ми самі в ньому участь.
Ера fast fashion призвела до того, що ми виробляємо набагато більше речей, ніж можемо спожити. Щороку жителі США (відкритих даних по Україні і Росії я не знайшла) викидають близько 14 мільйонів тонн речей, велика частина яких може бути використана повторно методом ресайклінгу або апсайклинга. Вся ця одяг опиняється на смітниках. Її відправляють у регіони-«секонд-хенди» — країни з низьким рівнем розвитку економіки. Це Україна та деякі африканські країни. Так званий «білий» світ надає «третього» світу ведмежу послугу, так як під виглядом гуманітарної допомоги він насправді позбувається від сміття. З усіх надісланих в Африку речей споживається тільки 20% — все інше просто гниє. Ми повинні зменшувати попит на нові речі, тому що у світовому обороті вистачає вже вироблених предметів побуту, і їх споживання і людям, і планеті обходиться дешевше. Повторюся, ми не перестанемо виробляти та споживати, але чому б не замінити хоч якусь частину цих речей на колишні у вживанні? Продовжити життя речей, якими ми користуємося, і споживати усвідомлено — це під силу кожному.
У ЧОМУ КРАСА КОМІСІЙНИХ МАГАЗИНІВ
Зараз у мене не так багато часу, тому я часто купую б/у одяг в інтернеті і час від часу — в комісійних магазинах. В останніх можна знайти дуже круті речі, яких не буде більше ні в кого. Наскільки мені відомо, в Goodbuyfashion потрапляє одяг знаменитостей — як правило, це дорогі речі в дуже хорошому стані середнього+ і люксового сегментів. Таким чином можна підвищити градус» свого гардеробу, а не забивати шафа звичної одягом з розпродажі в мас-маркеті.
Я, наприклад, можу собі дозволити купити якусь дорогу річ раз на півроку. В майбутньому її можна буде назвати вінтажній, і я зможу її комусь передати. Але, відверто кажучи, у мене, як і у більшості людей, що не завжди є можливість «помацати» моду, хоча я нею цікавлюся. А вінтажні, комісійні, благодійні магазини і навіть секонд (якщо добре поритися), дають можливість дізнатися, що з себе представляє та мода, про яку ми читаємо в глянці. Сорочка Vivienne Westwood за ціною звичайної кофтинки в Zara — нормальне явище. При цьому величезна різниця в швах, матеріалі, як і в тому, як це сидить.
Виробництво люксової одягу вже за визначенням більш етично: більш високо оплачується праця працівників, використовуються більш якісні матеріали та барвники — не такі токсичні для навколишнього середовища і здоров'я людей, дотримуються стандарти роботи на виробництві. В результаті ці речі служать і носяться довше.
ЩО КУПИЛА ДАША
Штани Flavio Castellani — 600 грн. Класичні, добре скроєні штани з кльошем від стегна завжди актуальні, особливо, якщо їх комбінувати з водолазками сорочками.
Водолазка Escada — 600 грн. Для довідки: водолазки в Mango зараз коштують приблизно 500 грн. Базова водолазка — універсальна річ, яка поєднується з усім. Йдеш на роботу — одягаєш просто сорочки і штани. Якщо потрібен вечірній образ — доповнюєш водолазку яскравим аксесуаром, наносиш червону помаду, — і готово.
Кепі з вовни, ангори Stefania Maiaroli — 300 грн. Саме по собі виробництво ангорської вовни не етично, по буває cruelty free виробництво (виробництво без насильства) — це маленькі сімейні ферми, де до тварин ставляться більш гуманно, зрізають шерсть вручну і дозволяють тваринам жити своїм звичайним життям. Тим не менш, тварин все одно експлуатують, тому будь-яку органічну вовну не можна назвати веганскої. Тут кожен сам визначає рівень етичності: для мене прийнятно купити б/у виріб з вовни.
Читай також про те, що носити цієї зими: 5 простих трендів для тих, хто не любить морочитися, але хоче купувати менше і носити довше.
ТЕКСТ: НАТАЛІЯ ЛУСТА
ФОТО: ВІКТОРІЯ ТЕМНОВА
ПАЛЬТО, СУМКА, ВЗУТТЯ: ВЛАСНІСТЬ ДАШІ
Категория: Спортивная Мода