Як Стелла Маккартні рятує світ з допомогою науки: шовк з ферментованих дріжджів майбутнє планети
Опубликованно 01.12.2017 01:14
Єдиний в світі люксовий веганські бренд Stella McCartney збирається здійснити переворот в модній індустрії — марка переходить на шовк з ферментованих дріжджів. Про це дизайнер і засновник бренду Стелла Маккартні розповіла у великому інтерв'ю про сталий виробництві для сайту журналу FastCompany. Ми публікуємо переклад статті на російську мову. Читай про те, як інноваційний матеріал може врятувати природу від знищення.
Темою нового випуску видання FastCompany стали технології і культура, а приводом для інтерв'ю з дизайнером — колаборація Stella McCartney зі стартапом Bolt Threads. Компанії почали співпрацювати в липні 2017 року. Стартап існує вісім років і виробляє тканина microsilk — штучно створений шовк, аналогічний натуральному за хімічним складом та міцністю. У складі синтетичних ниток тканини — дріжджі, ферментовані в цукрі і воді. Очікується, що микрошелк може зробити революцію, завдяки якій модна індустрія зможе перейти на етичне виробництво, а ми збережемо планету і навколишнє середовище.
***
Уявімо вашу улюблену футболку. Можливо, вона м'яка й поношена, або вузький та нова, а може — це нещодавня знахідка, яку ви привезли з концерту Каньє Уеста або Тейлор Свіфт. Незалежно від стилю, найімовірніше, до складу тканини входить поліестер — синтетичний матеріал, який розкладається понад 200 років і забруднює навколишнє середовище. Якщо ви не хочете, щоб футболка з додаванням поліестеру 200 років розкладалася на звалищі, виділяючи метан, можете передавати її з рук у руки протягом семи поколінь. Але навіть якщо ви її не викинете, то при пранні вона все одно буде виділяти синтетичні мікрофібри, які в результаті потраплять в океан. Тепер подумайте про те, що всі люди в світі роблять одне і те ж — споживають 80 мільярдів одиниць одягу в рік, про що розповідає документальний фільм The True Cost — і ви зрозумієте, як легка промисловість стала однією з найбільш забруднюючих Землю галузей.
Стелла Маккартні
Подібні думки ночами долають і дизайнера Стеллу Маккартні. Будучи все своє життя переконаною вегетаріанкою, вона ніколи не використовувала натуральну шкіру, шкури, хутро або пір'я у своїй продукції. Це велике досягнення, так як виробництво одягу та аксесуарів, створених з цих матеріалів, приносить брендам величезну прибуток. У 1997 році, коли їй було лише 25 років, Стелла очолила французький будинок Сhlo?, і задовго до того, як тема экоустойчивости стала мейнстрімом, в 2001 році запустила свій однойменний бренд — 50 на 50 у партнерстві з Kering, одним із двох найпотужніших європейських модних конгломератів. Два роки потому Маккартні ввела у вживання органічний бавовник, за яким послідували органічний шовк і вовна, регенерований кашемір і перероблений поліестер. Сьогодні близько половини речей з кожної колекції бренду виготовлені з екологічних та етичних матеріалів, на що не може претендувати жодна інша топ-марка.
@boltthreads: Why do we love @stellamccartney? She's committed to sustainability and her Winter 2017 campaign proves it. — "Чому ми любимо @stellamccartney? Вона віддана экоустойчивости, і її зимовий кампейн 2017 року доводить це."
Зараз погляд Стели знову спрямований у майбутнє. Новітній проект McCartney — колаборація з Bolt Threads, восьмирічним стартапом, який створив продукт під назвою Microsilk (микрошелк) — биоконструкционный матеріал, що імітує справжній шовк за хімічним складом та міцністю. Якщо співпраця Маккартні і Bolt Threads стане успішним, в моді відбудуться великі зміни: «Перестануть вбивати комах, знизиться використання нафти, а виробництво микрошелка не вимагає таких ресурсів, як вода і земля». Розробляючи і використовуючи екологічно чисті матеріали в своїх колекціях і розповідаючи про це, Стелла чинить тиск на модну індустрію і подає приклад етичного та екологічного виробництва. В кінцевому рахунку, її мета — домогтися реальних культурних змін у світі.
Стелла любить повторювати, що мода не сучасна. «Я поважаю історію і ремесло, яким займаюся», — говорить Маккартні, яка, крім вивчення дизайну одягу в Central Saint Martins, в 16 років проходила стажування у самого Крістіана Лакруа, а пізніше — у особового тейлора (чоловічого кравця — прим.редакції) свого батька відомої компанії з пошиття чоловічих костюмів Savile Row. «Це стало основою моєї кар'єри в її самому що ні на є середньовічному форматі, і мені це подобається. Але те, як виробляються тканини, як використовуються фабрики — все це не змінюється століттями. Шовк проводиться так само, як шість тисяч років тому! У цій сфері існує опір інноваціям. Я не просто модний дизайнер. Я бізнес-леді. В деяких сенсі я відчуваю велику зв'язок з архітекторами і промисловими дизайнерами».
«Журналісти, в основному, вважають мене дурепою, тому що бути дизайнером-вегетаріанцем — те ж саме, що бути идитом, адже це не вигідно!», — каже вона. Таке ставлення стало однією з причин, чому Маккартні не поспішала оголошувати про співпрацю з Bolt до тих пір, поки пряжу не вдосконалили, і вона не набула вишуканий вигляд екологічного шовку, який Стелла вже давно використовує у своїх колекціях. «Мені не цікаво створювати щось тільки для того, щоб бути першою. Це не те, що мене мотивує», — говорить вона. «Мова не про піар. Я хочу привнести реальні зміни в галузь, яка в цьому відчайдушно потребує».
A look at @stellamccartney's design process with our Microsilk
Публікація від Bolt Threads (@boltthreads) Окт 18 2017 о 2:43 PDT
Згадуючи свій листопадовий візит на завод Bolt Threads, де у величезних чанах на основі протеїну створюється микробиальная в'язка маса, яка потім розтягується і скочується у волокна, 46-річна Стелла з широко розкритими очима Веруки Солт на шоколадній фабриці Віллі Вонка вигукує: «Це підірвало мій мозок!» Маккартні пропонує доторкнутися до її бежевою вільної в'язки майці ручної роботи з шовку, який вона використовує для створення одягу в своїх колекціях. «...[Микрошелк] на дотик дійсно схожий на справжній шовк», — говорить вона. «Все, що стосується люксової моди і розкоші, зводитися до відчуттів від дотиків. І тільки бог знає, що ще можуть зробити в Bolt».
Микрошелк, можливо, сам по собі не стане волокном, яке зробить переворот в індустрії моди, але зусилля Маккартні ілюструють нову хвилю мислення та уявлень про одязі так само, як зростання [популярності] Whole Foods ознаменував нове ставлення до їжі. Можливість вчених імітувати будь-відомий матеріал або розробляти зовсім новий змушує Маккартні закохуватися в моду знову і знову. «Такий зсув», — говорить вона, — «він колосальний... Реальність така, що якщо Bolt та інші подібні компанії знайдуть альтернативу шовку, шерсті або бавовні, ми збережемо нашу планету».
"Bolt Threads створює волокна і тканис практичним революційним використанням на основі органічного білка."
«Спочатку ми були просто чуваками, які намагаються зробити шовк в повному павуків офісі», — говорить учений і засновник Bolt Threads Ден Видмайер. Павуковий шовк — одна з найбільш складних субстанцій в природі: він поєднує в собі гнучкість та еластичність гуми і міцність сталі. Він значно жорсткіше, ніж той, що створюють шовкопряди. Не потрібно бути біоінженером, щоб зрозуміти, наскільки ці якості можуть бути привабливими для всіх виробників — від деталей машин до одягу. Проблема в тому, що для виробництва потрібного обсягу ниток шовку потрібно багато павуків. Живі павуки, як правило, вбивають один одного; це дуже проблемно для масового виробництва. Тому в Bolt придумали синтетичний варіант шовку: на молекулярному рівні він не відрізняється від шовку, але виготовляється з генетично модифікованих дріжджів, ферментованих в цукрі і воді.
Якщо все вийде, результат може бути настільки ж революційним, як відкриття компанією DuPont першого штучного волокна в 1930-х роках — нейлону, що призвело до появи сучасних забруднювачів на основі нафти — лайкри, поліестеру і кевлара. «Ми приховували [результат] протягом п'яти років», — говорить Видмайер, заснував Bolt в 2009 році з колегами-вченими Девідом Бреслауэром і Ітаном Мирським. «Тільки протягом останніх двох років ми визнали те, над чим працювали.»
Стелла Маккартні і засновник Bolt Threads Ден Видмайер
Зараз Bolt — лідер серед біоінженерних стартапів, які розробляють екологічно чисті текстильні вироби (в тому числі Spiber в Японії і сучасний Meadow в Брукліні, створює биокожу з білкового колагену). «Враховуючи масштаби проблеми зникнення природних ресурсів, кількість людей, що працюють над зміною матеріалу, який ми надягаємо себе, шокуюче обмежена», — говорить Видмайер.
"Наші тканини забезпечать більш легкий комфорт і повітропроникність і стануть більш екологічно стійкими, ніж самі використовувані в світі тканини, такі як бавовна, шерсть і традиційний шовк."
Bolt вийшли з «режиму скритності» в червні 2015 року. Восени того ж року Видмайеру зателефонувала Клер Бергкамп, голова Stella McCartney з питань экоустойчивости (sustainability — прим.редакції) та органічної торгівлі. Робота Бергкамп полягає в тому, щоб забезпечити екологічну та етичну підзвітність брендового одягу по всій ланцюжку поставок — від людських жертв до впливу на навколишнє середовище, а також проведення моніторингу та розвиток інновацій в таких галузях, як синтетична біологія.
Бергкамп родом з Монтани, де вона виросла в родині екологічно свідомих батьків. Після отримання ступеня в галузі технологій дизайну вона працювала професійним закупником в теле - і кіноіндустрії Лос-Анджелеса. «Я буквально об'їхала Веллі (Лос-Анджелес — прим. редакції), купуючи одяг в різних торгових центрах. Я була залучена в консьюмеризм настільки, наскільки не повинен бути залучений жодна людина», — сміючись, каже Бергкамп. «Можна сказати, що мій інтерес до стійкої моді (sustainable fashion — прим.редакції) — реакція на торгові центри Лос-Анджелеса.»
Сім років тому вона почула про магістерській програмі в Лондонському Коледжі Моди, в який входить також Центр екостійкого моди (Centre of Sustainable Fashion) — одне з небагатьох місць у світі з дослідницьким центром, присвяченим цій темі. У 2011 році, коли Бергкамп закінчувала навчання, экоустойчивость ще не була напрямком, в якому можна було зробити кар'єру в модній індустрії. Але їй не довелося довго чекати: в січні 2012 року Стелла Маккартні найняла Беркгамп. Незабаром ці двоє розробили маніфест экоустойчивости.
Що вразило Беркгамп в Bolt, так це прихильність компанії органічним практик у вирішенні проблем продуктивності та экоустойчивости. «Більшість технологій, які існували досі, були націлені на те, щоб просто створювати щось нове. І яка різниця, скільки ресурсів знадобиться!»
@tanyattwright knows you only have until 9am PST today to enter @boltthreads tie lottery. . . . #biofashion #sciencetie #ecofashion #sustainablefashion #sustainability #science #innovation #biotech #futuretech #spidersilk @veganfashionblog @unionmadegoods @projectjust @buzzfeedscience @suitdetails @bestmadeco
Публікація від Bolt Threads (@boltthreads) Мар 14 2017 о 8:28 PDT
Видмайер сподівався на цей дзвінок Бергкамп. «Стелла бачить можливості там, де багато про них би й не подумали», — говорить Видмайер. До того часу, як Bolt представили свій перший закінчений проект з використанням микрошелка The Boltspun tie в березні минулого року на SXSW (і його швидко розпродали в обмеженій кількості за $314 за штуку), Bolt і Маккартні вже працювали разом. Їх дебютний проект, прототип сукні з микрошелка, розроблений Маккартні і виконаний вручну вязальщиками Bolt, був представлений в жовтні в Нью-Йоркському музеї сучасного мистецтва в рамках виставки під назвою Items: Fashion is modern? (відкрита до 28 січня). Видмайер очікує, що микрошелк стане доступний споживачам протягом чотирьох років.
First we made a tie with science - now we've made a dress. Stay tuned to see what other materials we are making better with science.
Публікація від Bolt Threads (@boltthreads) Окт 25 2017 о 4:42 PDT
Джеймі Бейнбридж, віце-президент Bolt по розробці продуктів, називає масштабованість «страшилкою біоінженерії». Багато можуть створювати що-то в лабораторних умовах, і мало хто може вийти за їх межі. Основні проблеми — процес виробництва і довговічність. «Пряжа дуже делікатна», — говорить вона. «Так що є проблеми з механічною обробкою і з тим, як за енй будуть доглядати — чи витримає вона процес експлуатації і чи буде придатним для прання продуктом?»
Сукню Stella McCartney з микрошелка Bolt Threads
Бейнбридж каже, що Маккартні брала участь у кожному етапі створення прототипу MoMA. Своєю поведінкою Стелла нагадувала їй віце-президента по дизайну Adidas Роберта Лі, який працював з Маккартні протягом її 12-річної співпраці з компанією. «Стелла створює первинну концепцію аж до останньої деталі», — говорить він. «Вона присутня на кожній зустрічі, стежить за тим, як виглядає продукт до того моменту, як його отримає споживач. Це більше, ніж я коли-небудь бачив у інших партнерствах. Творчі команди процвітають завдяки її енергії.»
«Протягом тривалого часу Adidas були єдиними людьми, з якими я працювала, і які були так само одержимі інвестиціями в технології, як і я», — говорить Маккартні. «Якщо ви працюєте з олімпійським спортсменом, ви повинні володіти передовими технологіями у виробництві одягу.»
Топ-модель Карлі Клосс в кампейне першої колекції спортивного одягу з переробленого поліестеру Stella McCartney для adidas
Маккартні віддає належне Adidas за її навчання у сфері экоустойчивости. Завдяки компанії вона дізналася про небезпеку ПВХ — полівінілхлориду, також відомого як вініл, — матеріалу, який широко використовується для покриття сумок і верхнього одягу. «Я не знала, що з ПВХ щось не так, але, виявляється, він приносить багато шкоди, і багато модні бренди продовжують працювати з ним», — говорить Стелла про токсичному пластиці в світі (між іншим, це канцероген, який викликає рак у людей). «Паєтки, як правило, зроблені з полівінілхлориду, і кожен раз, коли ви бачите прозорий каблук або прозору сумку, — це ПВХ.»
Команда розробників Adidas познайомила Маккартні з розробкою пряжі, нанесенням барвників і повторним використанням відходів. Після того, як в 2016 році вийшла лінійка взуття Adidas x Parley у співпраці з Parley Ocean Plastic Program, яка створює текстиль з океанічних відходів (на створення однієї пари кросівок з океанічного пластику йде близько 11 перероблених пляшок), Маккартні вирішила створити екіпіровку для бігу Adidas, використовуючи матеріал Parley. І вона зробила все можливе, щоб ця лінія була розкішною.
В Adidas Стелла також вперше дізналася про синтетичному шовку. У минулому році Adidas співпрацював з німецькою компанією AMSilk, яка виробляє синтетичний павуковий шовк під назвою Biosteel. В результаті взуття Adidas Futurecraft Biofabric, випущена в якості прототипу в листопаді 2016 року, може розчинитися в раковині після двох років активного використання. Легка і міцна взуття, яка з допомогою ферментного розчину може повернутися в землю, виграє в экоустойчивости настільки, наскільки це взагалі можливо. Однак матеріал для спортивного взуття не має вишуканістю або гнучкістю, необхідною для високоякісної одягу. «Технології повинні розвинутися до того, щоб у споживача не виникало заперечень», — говорить Маккартні. «У високій моді ви не можете прийняти низьку якість.»
So thrilled to share the news that we're partnering with the amazing @stellamccartney! Link in bio for all the details #Repost @stellamccartney (@get_repost) --- we're excited to announce a new partnership with biotechnology company, @BoltThreads! Paving the future for advanced and innovative textiles, Bolt Threads creates fibres from scratch based on proteins found in nature. In a continual pursuit for more sustainable materials, we are creating a vegan spider silk made from yeast! The first physical manifestation of this partnership will be featured in @TheMuseumofModernArt's upcoming design exhibition, 'Items: Fashion Is Modern?', opening October 1st commissioned by #MoMA.
Публікація від Bolt Threads (@boltthreads) 20 Лип 2017 о 1:33 PDT
Тим часом Adidas тільки виграв від здатності Маккартні поєднати високі технології з дизайном. Дизайнер очолила новий напрямок, який став нормою у жіночій спортивній одязі: високотехнологічна спортивний одяг тепер настільки модна, що її можна носити поза тренажерного залу. «Стелла створила ринок», — говорить Лі. «Вона знає, що змушує жінок відчувати себе комфортно.»
Дизайнер Том Форд визнав цю здатність Маккартні ще раніше. Саме він спонукав її покинути Chlo? в 2001 році і паралельно з ним заснувати власний бренд Gucci Group (яка пізніше стала Kering). Маккартні «говорить з жінками так, як не говорять інші дизайнери», — вважає Форд. «Ви миттєво відчуєте, що вона говорить щиро і правдиво.»
«Після всіх років висміювання, я, нарешті, потрапила в місце, де я можу бути першою людиною, що отримав доступ до продукції Bolt», — коментує Маккартні. Вона бере чашку кави, і, кинувши недоброзичливий погляд, додає: «Це майжетого варте».
Sexy is #SkinFreeSkin x Stella
Публікація від Stella McCartney (@stellamccartney) Ноя 5 2017 о 8:42 PST
Не те, щоб ворожість дивувала її: будучи дочкою Підлоги і фотографа Лінди Маккартні, вона виросла разом з цією ворожістю по відношенню до її сім'ї. Її батьки вирішили виховувати чотирьох дітей на сільській фермі в Шотландії. Энвайронментализм обговорювали за обіднім столом, вечерю готували з овочів, вирощених в саду, а до коней ставилися як до членів родини. Її мати, активістку по захисту прав тварин, яка померла від раку в 1998 році, також нещадно висміювали. «Найбільше галасу викликало те, що вона була жінкою, що вона була одружена з моїм батьком, що вона не боялася висловлюватися від імені тварин в той час, коли люди не дбали ні про життя, ні про їх благополуччя», — розповідає Маккартні. «Вона була готова пожертвувати частиною свого особистого життя. Це було негарно — ніхто не любить, коли його висміюють. Але вона не дозволила глузуванням оволодіти собою.»
Коли я згадую, що після того, як дізналася про цю історію, відчуваю себе винуватою за кожну річ в моїй шафі, Маккартні хапає мене за руку: «Але я не хочу цього! Моя мати казала дещо, що, як мені здається, схоже на мантру: «Це дозволено. Це не чиясь вина. Це нормально.»
Monday mood... Behind the scenes on our Winter campaign shoot! x Stella
Публікація від Stella McCartney (@stellamccartney) Окт 30 2017 о 9:31 PDT
Її відповідь добрий, хоч і трохи лукавий. Маккартні дратують люди, які, здавалося б, повинні бути більш обізнаними, особливо політики і члени урядів, але замість цього отримують вигоду з підриву екологічного підходу. «Наприклад, — каже вона мені, — Stella McCartney оподатковується на 27% більшим податком, коли ми привозимо в Америку аксесуари, які не мають відношення до природи. Що це за маячня? З-за того, що я не вирубую дерева, не вбиваю тварин, мене карають за чудовий продукт? Кому це вигідно?»
В якийсь момент ми переходимо на тему Китаю, на ринок якої Маккартні зайшла в 2015 році. В цілому, її вражає відкритість країни до экоустойчивости. «Для них це важливий діалог», — вважає Маккартні, але відмовляється поставляти Care, її на 100% органічну б'юті-лінію, на ринок, що потенційно приносить мільйони доларів доходу, тому що китайське законодавство вимагає тестування косметики на тваринах. «Ніхто не говорить про це, але кожен світовий бренд косметики, який продається в Китаї, перевіряє продукцію на тваринах», — говорить Стелла. Вона клацає рукою. «Ось і все».
"I've always wanted to move forward in fashion and this is truly a moment to celebrate technology and the future of fashion." Stella McCartney Continuing our dedication to sustainability and eco-innovation, this new partnership with @BoltThreads to create vegan silk using yeast is a step towards an exciting and more sustainable future which we unveiled at backstage at our Summer 2018 runway show in Paris yesterday. See for yourself the first manifestation of this collaboration in a dress displayed as part of @TheMuseumofModernArt's exhibition, 'Items: Fashion Is Modern?' which is open until now January 28th. by @LisaWassmann. #StellaMcCartney #ItemsMoMA
Публікація від Stella McCartney (@stellamccartney) Немає 3 2017 в 11:00 PDT
Її розчарування може поширитися і на споживачів. Вона вказує на людей поза ресторану. «Ти йдеш до цього [экоустойчивости]», — говорить вона, — «і ніхто [про це] не знає. Це забирає дихання». За хвилину, однак, вона приймає діловий вигляд. «Нещодавно мені сказали, що до 2050 року в океані буде більше пластикових пляшок, ніж морських мешканців. Частина мене думає, яка це жахлива статистика!». Вона різко притискає руки до голови. «Я не хочу про це думати! Але інша частина мене бачить можливість.»
Читай більше про усвідомленому споживанні на ХОЧУ.иа.
Категория: Спортивная Мода