Millennial pink: як рожевий перестав бути соромливим і перетворився в головний колір фемінізму


Опубликованно 27.12.2017 00:42

Millennial pink: як рожевий перестав бути соромливим і перетворився в головний колір фемінізму

На хвилі відродження стилю 90-х і кітчу 2000-х рожевий повернувся в моду — і він всюди. За даними Pinterest, стрибок запитів на рожевий колір на їх сайті небувалий — 2400% порівняно з 2016 роком. Розповідаємо про причини популярності, метаморфозах рожевого і про те, як вийшло, що millennial pink з «соромно» кольору «Блондинки в законі» став символом жіночої солідарності і четвертої хвилі фемінізму.

Жоден колір в історії моди і розвитку суспільства не викликав стільки опору, неприйняття і насмішок, як ультра-жіночний» рожевий. Проте у XVII-XVIII століттях рожевий вважався кольором, виражає витонченість, спокусливість, свіжість, і його з однаковим захватом носили як чоловіки, так і жінки — згадати, хоча б, епоху рококо з її надушенными дамами і кавалерами. Потім, в XIX столітті, рожевий, як і пастельні кольори взагалі, вважався символом невинності і чистоти. В рожевий наряджали маленьких хлопчиків і дівчаток, а також юних дівчат навыданье. На початку ХХ століття рожевий, і зовсім, був «хлопчачим» кольором: приборкана подобу «войовничого червоного» кольору Марса.

«Перший сплеск рожевого стався після Великої Депресії 1928-1933 рр. Другий сплеск рожевого зафіксовано після Другої світової війни, коли в 1947 році втомлений від жахів і голоду Крістіан Діор презентував публіці нову колекцію і жіночний стиль New Look. Це був своєрідний протест проти повоєнних труднощів і потрясінь, заклик до любові і щастя. Свій рожевий Діор назвав «романтичним» і бачив у ньому безліч відтінків: колір порцеляни, троянди і... навіть інею! Майстер казав, що саме рожевий дає надію на прекрасне і радісне майбутнє, натхнення творити і любити», — коментує перипетії рожевого кольору відомий український аналітик і прогнозист моди Ліана Білякович.Жінок, що звільнилися з-під ярма «домашнього вогнища» і невпинної контролю, потрібно було знову повернути в вітальні і на кухні — це вийшло зробити з допомогою «міфу про красу», втіленням якого став ідеальний, пластмасовий, стереотипний колір одягу, будинки і машини ляльки Барбі.

Отже, після Другої світової рожевий став сприйматися як протиставлення років вимушеного стриманості, тьмяних кольорів і непосильної роботи. Жінок, що звільнилися з-під ярма «домашнього вогнища» і невпинної контролю, потрібно було знову повернути в вітальні і на кухні — це вийшло зробити з допомогою «міфу про красу», про який пише Наомі Вульф в однойменній книзі, і втіленням якого став ідеальний, пластмасовий, стереотипний колір одягу, будинки і машини ляльки Барбі. Рожевий стає «жіночим» кольором, набуває чітко виражений гендерне забарвлення і перетворюється на символ «справжньої жіночності», який з тих пір активно експлуатують в маркетингу і торгівлі. Скоро компанії взяли рожевий на озброєння, і пік післявоєнної купівельної спроможності В США 50-х охарактеризований саме продажами предметів і одягу рожевого кольору: покупки здійснювали, в основному, домогосподарки, — і реклама била точно по цільовій аудиторії.

Рада у справах споживачів Нью-Йорка в 2015-му році опублікував результати дослідження, згідно з яким продукти, призначені для жінок, що стоять на 7% дорожче. Феномен отримав назву «податку на рожеве». Схожі дослідження провели після цього у Франції, Канаді, Австралії та Великобританії. В останній з'ясували, що жінки в середньому платять на 37% більше за ті ж товари, що і чоловіки, але з маркуванням «для жінок».Жінки в середньому платять на 37% більше за ті ж товари, що і чоловіки, але з маркуванням «для жінок».

Завдяки цій метаморфозі з часом набуває рожевий і негативне значення, так як починає асоціюватися з мизогинными (презирливим по відношенню до жінок) поняттями на кшталт «жіночої логіки», невмінням приймати рішення, сентиментальністю, слащавістю, манірністю, відсутністю громадських і соціальних інтересів, стереотипною роллю домогосподарки, обмеженістю і т. д. Піком цього уявлення про «жіночності» стали втілені в Голлівуді образи блондинок: Мерилін Монро в «Кращі друзі дівчат — це діаманти» і Різ Уізерспун «Блондинка в законі», хоча остання вже має непрямий, обережне ставлення до наступаючої хвилі girl power. Але з фемінізмом поки що, ясна річ, рожевий мав мало спільного: його місце як символу руху займав білий колір.

У 1874 році в США була створена Міжнародна християнська жіноча організація «Біла стрічка». «Мабуть, історії було потрібно щось протиставити як чорним архетипів анархізму, так і червоним — комунізму. Тому білий колір можна вважати архетипом будь-якого раціоналістично побудованого навчання, наприклад, фемінізму» (Н.Сєров «Символіка кольору»). Політично забарвлене звучання білий колір в контексті фемінізм набув у ХХ столітті, і це пов'язано з рухом суфражисток, заснованим в Британії в 1903 році Эммелиной Панкхерст. У 1908 році символом руху та об'єднання були обрані три кольори: білий — чистота, фіолетовий — гідність, зелений — надія.

Парад нью-йоркських суфражисток з Woman Suffrage Party (WSP) на Манхеттені, 1915 р.

У 1916 році на Національному з'їзді Демократичної партії, який відбувся в Сент-Луїсі, суфражистки організували «Золотий провулок», в результаті чого делегати пройшли через довгу лінію одягнених в біле жінок з золотими поясами і парасольками.

Суфражистки у Нью-Йорку, 1912 р.

Кандидат на посаду президента США на виборах 1972 року, Ширлі Чисхолм одягла білий в 1969 році, — і стала першою афро-американською жінкою, обраною в Конгрес. Три роки потому, на плакатах її новаторською президентської кампанії, вона також була одягнена в біле. А в 1978 році, майже 100 000 жінок вийшли на вулиці Вашингтона в білих одежах в підтримку поправки про рівні права.

Ширлі Числхом

Джеральдін Ферраро, перша жінка-кандидат у віце-президенти США, також була одягнена білий костюм під час Демократичного з'їзду 1984 року.

Джеральдін Ферраро

Нарешті, вибір Хілларі Клінтон на користь білого під час дебатів і для інавгурації Трампа також інтерпретувався багатьма американськими ЗМІ як відсилає до історії боротьби за виборчі права жінок.

Хілларі Клінтон (дебати)

Хілларі Клінтон (інавгурація Трампа)

У 2017-му, всього лише через кілька місяців після «білого» виходу Клінтон, репутація рожевого раптово відродилася з новою силою. Сьогодні рожевий можна з упевненістю назвати кольором четвертої хвилі фемінізму, ратує не тільки за прийняття законів про рівноправність і рівну заробітну плату, а вже за зміни на більш глибинному рівні — об'єднання жінок в співтовариства для допомоги і підтримки один одному, бодипозитив і свободу від б'юті-рабства, неприйняття укорінених сексистських форм спілкування і комунікації: рожеві pussy hat на Жіночих маршах проти Трампа в лютому стали символом змін у масовій свідомості.

Ми — свідки наочно зміненого ставлення до рожевого кольору: від рожевого як «правильного» жіночого кольору до роздратованого, негативного сприйняття рожевого (образ «Блондинки в законі») — і назад. Сьогодні рожевий позбавляється від негативного і мизогинного коннотата, здобуваючи новий зміст.Рожевий виступає як символ консолідації та жіночої солідарності: жінки нарешті перестали соромитися своїх жіночних проявів, так як тепер для того, щоб домогтися шанованого і міцного положення в суспільстві, не потрібно доводити своє вміння жити виключно за «чоловічими правилами».

Рожевий в 2017-му виступає, подібно білому в ХХ столітті, в ролі символу консолідації та жіночої солідарності: жінки нарешті перестали соромитися своїх жіночних проявів, так як тепер для того, щоб домогтися шанованого і міцного положення в суспільстві, не потрібно доводити своє вміння жити виключно за «чоловічими правилами», як це було в 70-е, 80-е, 90-е і навіть 2000-тобто На рівні моди це проявляється як відмова від power suit і дозвіл собі і іншим жінкам без осуду носити абсолютно будь-який одяг будь-якого кольору, тому що вона не може служити маркером професійних або особистих якостей, як міні-спідниця або відверте плаття не можуть бути ознакою «негідною» жінки, яка своїм виглядом «провокує зґвалтування».

Очевидна і взаємозв'язок моди на рожевий і нове розуміння тілесності, глибоко пов'язане з фемінізмом та «звільненням» жіночої плоті з-під тяжкості первородного гріха, відбитка гріховності, викликаної чоловічими бажаннями і заборон — бодипозитивом: рожевий часто використовується в кампейнах бодипозитивных брендів одягу і аксесуарів; пастельно-рожевий, блідо-рожевий, нюдовые відтінки, лососевий мають віддалене подібність з кольором шкіри і тіла (правда, з кольором шкіри і тіла представниць європеоїдної раси, що, звичайно, не розкриває ідею різноманіття і diversity в повному обсязі), що, у свою чергу, підсвідомо співвідноситься з сексуальністю.

Рожевий нерозривно пов'язаний і з (транс)гендерної революцією: пару «Рожевий кварц» і «Безтурботність» в Інституті кольору Pantone охрестили «символом розмиття гендерних кордонів» у 2016 році. Одна з причин, по яких Pantone вибрали ці кольори, — спроба вийти за межі традиційних асоціацій, існуючих між голубим і рожевим кольорами і чоловічим і жіночим підлогою. «У багатьох країнах ми спостерігаємо, як у сфері моди розмиваються гендерні кордону, що, в свою чергу, впливає на колірні тренди у всіх областях дизайну. Такий підхід до кольору виник у той час, коли суспільство все більше прагне до рівності підлог і до того, щоб відмовитися від традиційних гендерних рамок; споживачі все частіше використовують колір як засіб самовираження, все менше переживають про те, що на них навішають якийсь ярлик або засудять. Вільний обмін думками в цифровому середовищі відкрив нам очі на нові підходи до використання кольорів».

При цьому сам рожевий колір поступово втрачає гендерно пофарбований коннотат — його починають носити чоловіка як символ свого «прогресивного мислення», незалежності від соціальних та гендерних стереотипів і т. д. та й у цілому, чоловіки все частіше вибирають рожеві майки, футболки, сорочки, краватки просто тому, що подобається, і тому, що носити рожевий — вже не табу. Тепер не тільки жінки можуть приміряти на себе чоловічу поведінку і гардероб, але і навпаки: чоловіки можуть без докорів совісті носити рожевий і вимагати права носити спідницю, як зробили школярі в Британії. Це означає, що десь на горизонті з'явився промінь майбутнього рівноправності — не тільки на папері, але і в побуті. Якщо хтось міг сказати «не будь дівчиськом» або «ну, що ти як баба» — він говорив це, щоб присоромити. У той же час «бути мужиком» означало похвалу.

ІВАН ДОРН В РОЖЕВОМУ КОСТЮМІ В КЛІПІ BEVERLY

«Існує гіпотеза, що психологічно обумовлені реакції на кризи, терористичні акти і війни втілюються в костюмі з допомогою квітів «смирення» або «опору». Перші пов'язані з пригніченим настроєм, прагненням до простоти і практичності (чорно-сіра і спокійна бежева палітри). Друга група квітів втілює бажання протидії труднощів і депресії. Цікаво, що саме ці кольори пов'язують зі сплеском жіночої енергії — червоний, жовтий, оранжевий і, особливо, рожевий. На думку французьких, японських, американських вчених, рожевий колір має таку ж «вібруючу» динаміку, як і червоний. Він активно залучає до себе увагу і випромінює сексуальну енергію. Яскраво-рожевий — агресивно-наполегливий, а ніжно-рожевий несе в собі оптимістично-заспокійливий посил. В цілому, рожевий колір свідчить про загальну потребу почати щось кардинально нове в житті, це заклик до оновлення і змін», — коментує популярність рожевого Ліана Білякович. І до цього хочеться додати лише одне: носити рожевий більше не соромно. Бути жінкою — не соромно.



Категория: Спортивная Мода